Excursies en opdrachten over diersporen en waterdiertjes
Werkwijze
Voorbereiding van een groep vrijwilligers, de natuurouders, met het uitzetten van een excursie. Ook de vraag “Wie doen er mee: leraren, natuurouders en leerlingen? En ouders uit de klas om de kinderen te begeleiden?” Nodig: IVN ondersteunend materiaal via Jorien Bartelet.
Algemeen
Een week voor de excursie geven we in de klas een presentatie over het onderwerp. Eerst een inhoudelijk presentatie afgestemd op de leeftijd van de kinderen. En daarna een ‘kahoot quiz’ over het onderwerp en dingen uit de presentatie. We hebben gemerkt dat de kinderen heel goed opletten als je vertelt dat ze er vragen over krijgen in de quiz. Leuk om te zien dat er kinderen zijn die veel over de natuur kunnen vertellen terwijl ze op school vaak minder aan bod komen. Op de dag van de excursie zorgen we dat de leerkrachten zelf met wat ouders naar de locatie lopen. Zowel de waterdiertjes als de diersporen excursie vonden plaats in natuurgebied de Heinis, op loopafstand van school. Op de locatie staan wij, de natuurouders, om de kinderen op te vangen en om uitleg over het verloop te geven.
Werkwijze diersporen
We hadden zelf verschillende diersporen verzameld. Sporen zoals takken afgebeten door bevers, konijnen, muisjes en keutels van verschillende dieren, vogelveren, het gewei van een reebok, takjes met gallen enzovoort. En we maakten gebruik van de omgeving zelf. Een spechtenhol, een boom waar een uil in zit (maar die je natuurlijk niet ziet). Een zandstrook langs het water waarop we zool-, teen- en topgangers uitlegden.
De natuurouders stonden op verschillende plaatsen waar ze uitleg gaven over de voorwerpen of sporen. De kinderen liepen in 4 groepen onder begeleiding van een ouder. (geen natuurouder)
De kinderen maakten een rondje, 2 groepjes liepen linksom en 2 groepjes rechtsom.
Werkwijze waterdiertjes zoeken
- Met schepnetjes waterdiertjes zoeken.
- Ze verzamelen in grote bakken.
- De uitzonderlijke dieren in een grote bak verzamelen. Waar ze elkaar gaan aanvallen.
- Met de determinatiekaarten de diertjes determineren.
- Het materiaal hadden we geleend van het IVN
- Kerndoel 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Contactpersoon:
Jorien Bartelet via email adres: