De dag (12 mei) begon al vroeg warm te worden. De zon scheen op volle kracht. Acht kinderen zochten in de bossen van Maliskamp met schepnet in een donkere plas tussen de waterplanten naar waterdiertjes. De kikkers lieten van zich horen. Lantaarntjes zweefden boven het wateroppervlak en landden op het struikgewas rondom de plas. De waterdiertjes konden ze samen heel goed bekijken, zodra ze bij elkaar werden gebracht in de glazen bakken. Salamanders, piepklein, maar ook twee grote met spikkels op hun buik. Waterschorpioenen. Een hele grote libelle; die binnenkort het water ging verlaten om nog een paar dagen te vliegen, eitjes te leggen en dan na vijf jaar onder water te hebben geleefd zat zijn leven erop. Nadat de totale vangst was opgeschreven, was het tijd om de diertjes weer voorzichtig uit de bakken het water in te laten glijden....

De kinderen werden uitgenodigd om naar een plek in het bos te gaan. Ze werden opgedeeld in twee groepen die elk een eigen naam voor hun groep mochten bedenken. Het werd Salamanders voor de ene groep en Muggenhaters voor de andere. Elk kind in de groep kreeg een nummer. Per groep van 1 tot en met 4. Zodra de naam van de groep plus het nummer werden geroepen, renden twee kinderen met hetzelfde nummer naar het midden waar ze het blad van de boom moesten aanwijzen dat door de begeleider werd genoemd. Dat viel nog niet mee. Want hoe ziet het blad van de kastanjeboom er ook alweer uit? Of die van een dennenboom? De Salamanders hadden er 10 goed. De Muggenhaters 2. In het spel dat volgde, kwamen ze op bijna gelijke stand uit. Tien minuten kregen de groepen om 10 dingen uit de natuur te zoeken waarvan ze dachten dat de andere groep die niet zou inbrengen. En soms bleken het juist de veelvoorkomende dingen te zijn, zoals gras of een takje waar de andere groep niet aan had gedacht. We sloten af met het nadoen van de beweging van de duizendpoot en de miljoenpoot. De kinderen wisten goed hoe dat moest. De tekening van het lijf, de segmenten waaruit het lijf is opgebouwd en de twee (van de duizendpoot) of vier poten (van de miljoenpoot) per segment waren behulpzaam. 

Vandaag (10 maart) waren wij te gast in het Voedselbos Woest (ligt in het Kanaalpark nabij Rosmalen). De vrijwilligers van dit voedselbos, Annette, Charlie, Ineke, Nancy en Martijn, hebben ons mee op avontuur genomen. 

Na een korte introductie wat een voedselbos is, zijn de kinderen in drie groepen uit elkaar gegaan:
- planten poten 
- rondwandeling door het voedselbos 
- met wilgentenen het begin gemaakt van een uitkijkzichtspunt.
 
Alle kinderen hebben een witte bes in de kleigrond gepoot (rondom van wilgentenen gemaakte iglo). Hard werken met een spade, maar ze zitten erin! Wij hebben ervaren wat er groeit en bloeit in het bos, ook al ziet het er nog niet uit als een bos. Ook hebben wij geproefd aan planten, zoals salie en zelfs de brandnetel! Genoeg regenwormen in de grond, dus er komt genoeg lucht in de grond en de planten hebben een goed gespreid bed. De wilgentenen hebben wij aan de onderkant de schors van verwijderd, de tenen in de grond zetten, om daarna de tenen aan elkaar te knopen. Het voedselbos wil een uitkijkpunt creëren, zodat wij beter naar de vogels kunnen gluren en de vogels minder snel wegvliegen. Over een paar jaar is dit helemaal dichtgegroeid, de fundering staat! 
Als afsluiter hebben wij zelfs een spitsmuis bewonderd, die een vrijwilliger per toeval ving, en in een kruiwagen konden de kinderen deze muis goed bekijken. Ook vlogen er een aantal ooievaars over. Wat een mooie ochtend hebben wij gehad.
 
vogelwaaier
Muis vogelwaaier 2

 

jeugdverslag januari 2024

Wat kun je maken van karton, takken, elastiekjes, wasknijpers, wc rolletjes, pvc pijpjes en tape? Jawel, je eigen gemaakte knikkerbaan! Deze ochtend (14 januari) hebben de kinderen hun eigen creativiteit los laten gaan in het maken van een knikkerbaan. Wat een creativiteit, uitproberen en samenwerken hebben we gezien. Het resultaat is mee naar huis gegaan,.
 
René heeft de kinderen meegenomen in de wereld van vogelsVogels die we het hele jaar zien, maar ook winter- en zomergasten die door de vogeltrek bij ons in Nederland op bezoek zijn. Ook andere kenmerken van vogels zijn besproken, zoals vleugels (hoe vliegen ze?), veren (hoe houden ze zich warm?), vorm van snavels (wat eten ze?), vorm van poten (wat kun je daarmee op land en water?), maar ook de verschillende vormen van nesten (in een boom, op het water, tegen een muur). René heeft de kinderen uitgenodigd om mee te doen met de komende tuinvogeltelling, zodat ze deze ervaring in de praktijk kunnen oefenen. Deze jaarlijkse tuinvogeltelling staat het laatste weekend van januari centraal. Een half uur, vanuit je eigen huis, naar buiten kijken en tellen maar! Doen jullie ook mee? Meer informatie is te vinden op: Nationale Tuinvogeltelling | Vogelbescherming.

jeugd dec 2023

Op deze mooie zondagochtend (10 december) zijn we, in samenwerking met werkgroep Landschapsbeheer, wilgen gaan knotten in de Moerputten.
Jeroen van der Sluis vertelde hoe er veilig moest worden gezaagd. 
Na een uur waren er wel 6 wilgen geknot!
Van de afgeknipte "tenen" werd een afrastering gemaakt.
Vlechten, duwen, trekken....het was heel hard werken maar met een prachtig resultaat.
Als je op Deuterseweg loopt of fietst, zie je de afrastering staan!

november 2023

Een mistige zondagmorgen (12 november) was het wel en best een beetje fris. Dat maakte de "ontdekwandeling" over de Nulandse Heide er niet minder om.

Spechtengaatjes in de boom, kleine plantjes op de weide....overal waren kleine foto's van gemaakt en er werd goed gezocht naar de plekken waar de foto's genomen waren. Eenmaal op de schapenweide aangekomen, gingen we de hoogte van bomen meten met behulp van een stokje.

Gelukkig waren er na het uitvoeren van de opdrachten ook heel veel bomen om in te klimmen. Daar is flink gebruik van gemaakt!

 

jeugdgroep oktober 2023

Op deze aangename zondagochtend (8 oktbober) zijn de kinderen welkom geheten door vrijwilliger Rob Laas van het Heempark (een schiereiland aan de Zuiderplas). Rob heeft de kinderen verteld dat dit bos ruim 60 jaar oud is en er vele diverse bomen staan waar van alles leeft en groeit. De kinderen zijn op zoek gegaan naar paddenstoelen. Van een paddenstoel is alleen de bovengrondse vrucht zichtbaar, zoals een appel van een appelboom. Paddenstoelen hebben bomen nodig om te groeien en het ondergrondse deel, de schimmeldraden, is niet zichtbaar. Paddenstoelen wisselen via hun schimmeldraden 'ruilhandel' uit en geven voedingsstoffen door via bomen. Of zij gedragen zich als "vuilnismannen" van dood hout en rottend natuurlijk materiaal. De kinderen hebben meer dan 15 verschillende paddenstoelen gevonden, in alle vormen, maten en kleuren. Zelfs heksenboter gevonden, een mooie slijmzwam, met zijn gele kleuren! Daarna hebben de kinderen zelf, op een stuk grasveld, een heksenkring gemaakt. Vanuit één centraal punt, daar waar sporen van de schimmeldraden zijn gevormd en verspreiden, stond een stok in de grond. Om deze stok heen waren heel veel stokjes uitgezet in de grond. De kinderen zijn met touw, de schimmeldraden, aan de slag gegaan en hebben zij hun eigen bovengrondse world wide web gemaakt: met touw - zo laag mogelijk over de grond - de stokjes met elkaar te verbinden. Bij het eindpunt van elk touw stond een kind: een vliegenzwam die boven de grond uit komt! Prachtig om deze zelfgemaakte heksenkring te zien! Het laatste uur kropen de kinderen in de huid van de eekhoorn. Wat eet dit dier? Elk kind heeft nootjes, kastanjes en eikels verzameld die de eekhoorn graag eet. Per groepje zijn daarna de zakjes verstopt, zoals een eekhoorn het ook doet. Elk groepje kreeg de opdracht om de zakjes, van de andere groepjes, terug te vinden. Alle zakjes zijn gelukkig weer gevonden, er is genoeg eten te vinden voor eekhoorns en de kinderen hebben hun rugzak gevuld met mooie natuurervaringen! 

Meer lezen over paddenstoelen? Klik dan op deze link: Weetjes over paddenstoelen - IVN

Op deze natte zondagochjeugd september 2023tend (17 september) hebben de kinderen boomtikkertje gedaan, met blaadjes, takken en vruchten van bomen de eerste letter van hun naam gemaakt en geblinddoekt langs een lijn tussen de bomen gelopen. Met een blinddoek lopen is best spannend, je moet dan andere zintuigen gebruiken!

Thomas, de imker, heeft ons meegenomen in de wereld van de bij. Hoe leven ze? Wat is de taakverdeling tussen mannetjes en vrouwtjes? Hoe maken bijen honing? De bijen maken van nectar, in de maag, de honing en geven dit als een stokje door naar de volgende bij. Voordat de honing in het nest zit, geeft de bij de honing door via mondjes van de werkbijen die bij de kast zitten (soort van spuug!). De kinderen hebben een echt imkerpak aan gehad en de meesten hebben zelfs een bij aangeraakt. Iedereen die dat wilde  mocht vlak langs de bijen om met een vinger honing (uit de raat) te proeven. Stoer! Tot slot werden er kaarsen gemaakt van bijenwas.

 

juli 2023 
Deze warme zondag (11 juni, 30 graden) is er veel geleerd en gezien op de mooie verrassende locatie van de Graafse Akker.
12 jeugdleden waren er om samen met de begeleiders een feestelijke "eind van het seizoen" ochtend te beleven.
Het leukste was dat we met wel 13 verschillende planten, bloemen en kruiden een heerlijke pesto gemaakt hebben.
De ouders mochten aan het eind van de activiteit de zelfgemaakte pesto proeven. Het restje ging in een bakje mee naar huis!
 
 
Een vader verraste ons met een waterijsje. Dat was heel welkom en lekker met deze warmte.
 
Speciale  dank aan Ilona, die met haar kennis hier een heel geslaagde dag van heeft weten te maken, samen met de rest van het team. De kinderen (en ouders!) waren heel enthousiast. 

thumbnail collageBodemdiertjes 
Voor het vinden van kleine beestjes is door de kinderen gezocht op de grond onder de bladeren en tussen het mos.
Om die kleine kriebelbeestjes goed te bekijken zijn er insectendoosjes met vergrootglas gebruikt.
Met behulp van de zoekkaart konden de namen van de insecten gevonden worden. De opbrengst: veel pissebedden, maar ook spinnen en duizendpoten en zelfs een salamander. 
Wat een verwondering!
 
Waterdiertjes
Een schepnet, een bak met water, een mooie poel en vissen maar! Met veel plezier zijn de volgende waterdiertjes gevangen en bekeken! Dit zijn zijn de resulaten van 14 mei:  
- 5 waterschorpioenen- 2 geelgerande waterkevers- 10 nimfen van grote libellen- 7 kleine watersalamanders
 
Mooie vangst met veel diversiteit! 
 
  Wil je meer wetenen meer zien??

thumbnail collageOp de Parade (16 april) begon de frisse ochtend met een 10-vragen quiz over de stadsmerel. De negen kinderen die waren gekomen, bleken heel veel te weten over de merel. In twee groepjes gingen we op zoek naar het parkje dat volgens de kinderen voor de merel het meest geschikt is.

Waar vindt-ie water, voedsel voor zijn kuikens, geschikte plekjes voor zijn nest? De kinderen vonden de Jeroen Boschtuin het meest geschikt. De kinderen leerden daar uit een verhaal nog meer over de merel en zijn kuikens. Vol enthousiasme bouwden ze nesten met gras, takjes en modder. Twee kinderen maakten een tekening van een nest. Langs het beeld 'Man op Vogel' -een putter, ook wel distelvink genoemd- van kunstenaar Jheronimus Bosch verlieten we de kleine straatjes op weg naar de St Jan.

 

Wat is/doet het IVN?

IVN 's-Hertogenbosch
IVN 's-Hertogenbosch is een vereniging met als doel natuur- en milieu-educatie.

Actieve vrijwilligers
IVN 's-Hertogenbosch bestaat uit actieve vrijwilligers. Onze vereniging kent zowel volwassen leden als jeugdleden.

Wat staan we voor?
Wij willen iedereen stimuleren de natuur te ontdekken rond de thema's beleving en educatie.

 

button lid worden button lid worden
button lid worden button lid worden button natuurbeleving voor bijzondere groepen

Facebook logo 150   facebookbutton

 

   

Contact met IVN 's-Hertogenbosch e.o.